Saturday 28 May 2011

PBS

PBS

Pentaksiran yang dirancang, dibina, ditadbir,diperiksa dan dilapor oleh guru di sekolahmelibatkan murid,ibu bapa, dan organisasi luar. Pentaksiran sekolah dilaksana dalambentuk Pentaksiran Formatif yang dijalankan seiring dengan proses pengajaran danpembelajaran atau Pentaksiran Sumatif di akhir unit pembelajaran, semester atau tahun.

PENTAKSIRAN SEKOLAH
Bukan suatu yang asing daripada pengetahuan, pengalaman, dan praktis guru di sekolah pada masa ini.

FUNGSI PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
Mendapatkan maklumattentang pembelajaran murid untuk :
  • Mengetahui apa yang murid tahu dan boleh buat.
  • Mengetahui sejauh mana mereka telah menguasai apa yang dipelajari.
  • Membantu memperbaiki dan meningkatkanpembelajaran murid.

PERANAN PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
  • Meningkatkan pencapaian
  • Memperbaiki kelemahan/masalah murid dalam pembelajaran
  • Menjadi motivasi kepada murid untuk belajar.
  • Mengubahsuaistrategi pengajaran.

DUA BENTUK PENTAKSIRAN  BERASASKAN SEKOLAH
  • PENTAKSIRAN FORMATIF (Peringkat Pembentukan)
  • PENTAKSIRAN SUMATIF (Peringkat Merumuskan)

PENTAKSIRAN RUJUKAN STANDARD
Proses mendapatkan maklumat tentang sejauh mana murid tahudan boleh buat atau telah menguasai apa yang dipelajari berdasarkan pernyataan standard prestasi yang ditetapkan oleh sekolah mengikut tahap pencapaian seperti dihasratkan dalam dokumen kurikulum.



0 comments:

Post a Comment

kbfm chatting group


Get your own Chat Box! Go Large!
radio kotabeludfm

xat radio player
Can't hear anything? Please try one of the player links. Play stream in WinampWinamp/iTunes Play stream in Windows Media PlayerWindows Media Player Play stream in Real PlayerReal Player

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites